Hur använder man Twitter?

Kategori: Kunskap är gratis! Publicerad torsdag, 09 april 2009

Twitter är en tjänst för mikrobloggning och kommunikation som går ut på att dela med sig av korta uppdateringar samt genom att följa andra personer ta del av deras uppdateringar.”

De uppdateringar man gör på Twitter får maximalt innehålla 140 tecken styck. Man får alltså hålla det kort och koncist vilket gör det hela överskådligt och det är lätt att skumma igenom en stor mängd uppdateringar från de personer man följer. När man registrerat sig på Twitter så får man en personlig profil där alla ens postade uppdateringar visas tillsammans med en beskrivande profiltext (på max 160 tecken, kortfattat även här). Sedan har man även en sida där alla uppdateringar från de personer man valt att följa visas.

Alla uppdateringar man postar på Twitter är publika (men det går att påverka) och visas därför även på en så kallad Public Timeline där alla miljontals Twitter-användares uppdateringar visas i en ständigt strilande ström. Vill man så kan man välja att ha en helt privat profil och då måste alla som vill ta del av ens uppdateringar först be om tillgång. Jag ska inte skriva att detta är fel på något sätt, men det går emot det som jag tycker är tjusningen med Twitter, dvs öppenheten och tillgången. Detta är en tjänst som kan användas på en mängd olika sätt så det är upp till var och en att avgöra hur man vill göra. Mer om detta nedan.

Varför ska man börja mikroblogga på Twitter?

På många bloggar och i många samtal har jag hört folk klaga över att det är svårt att beskriva vad Twitter är, vilket jag håller med om. Men det riktigt svåra är att sälja in Twitter för en ej invigd och förklara varför det är så bra, intressant och roligt. Det finns fyra viktiga beståndsdelar av Twitter som gör det bra:

  • Ta del av vad personer som intresserar en tycker och tänker.
  • Berätta för de som följer en vad man själv känner för att förmedla för tillfället.
  • Sök efter eller skapa bevakningar på sökord som är intressanta.
  • Diskutera! Både med dem man följer, dem som följer en själv eller med precis vem som helst.

Twitter bygger väldigt mycket på att följa personer som man finner intressanta och bygga upp ett nätverk av personer som följer ens egna uppdateringar och sedan utbyta tankar, länkar, nyheter och ställa frågor. Själva uppdateringarna påminner om Facebook’s statusuppdateringar (inspirerade av mikrobloggningstjänster som t ex Twitter?) och varför ska man i såfall registrera sig på en separat tjänst som bara handlar om uppdateringar? På Facebook har man ju redan alla sina vänner och man kan se deras uppdateringar osv… Ja, det är just där den stora skillnaden mellan Twitter och Facebook ligger. På Facebook lägger den stora majoriteten till sina befintliga vänner och konverserar med dem. Skulle man skicka en vännerförfrågan till någon man inte känner så uppfattas det i de allra flesta fall som fel, detta beror framförallt på att Facebook kräver att du är vän med de som är vän med dig. På Twitter är det mesta helt öppet och folk tar mer än gärna emot “followers” i mängder oavsett om man är vänner sedan tidigare eller ej, Twitter kräver nämligen inte att du följer de som följer dig. Man följer vem som helst som man tycker tillför något och kan lika gärna börja prata med basketstjärnan Shaq eller amerikanska politikern Al Gore som med en gammal klasskompis från gymnasiet.

Eftersom Twitter är en relativt enkelt plattform med få regler eller restriktioner så har folk själva kunnat testa sig fram till olika sätt att använda sig av tjänsten. Själv har jag använt Twitter ganska länge och jag har i första hand sett det som ett komplement till min rss-läsare. Jag följer i första hand personer som tar upp ämnen som intresserar mig, postar nyheter inom områden jag vill ha koll på eller personer och företag som representerar en produkt eller tjänst som jag använder. Jag har en ganska lång lista på rss-flöden som jag följer men Twitter är ett bra komplement där man ofta får höra om intressanta nyheter först via någon av sina kontakter och man kan dessutom diskutera intressanta saker direkt.

En annan styrka med Twitter är att man har API:er som ger tredjepartsutvecklare möjligheten att bygga applikationer för datorer och mobiltelefoner samt webbtjänster där man på olika sätt kan förbättra och personalisera användningen av tjänsten. Det finns även en mobil version som gör att man kommer åt Twitter från de allra flesta moderna mobiltelefoner som finns. Tips på bra applikationer för olika plattformar finns längre ner i denna artikel.

Andra använder Twitter främst för att berätta vad de gör för tillfället, vad de äter till lunch och vilken musik de gillar just nu osv. Mycket så som folk använder Facebook’s statusuppdateringar i Sverige.

Många företag, webbsidor och organisationer, främst i USA, använder Twitter som ett sätt att nå ut till sina användare och kunder. En del av dem publicerar bara uppdateringar (ofta via en rss-feed) och använder tjänsten mest för att sända ut information och lyssnar inte så mycket - de kanske inte ens följer en enda användare på Twitter. Detta blir envägskommunikation och i vissa fall kan det anses som negativt och arrogant. Det beror givetvis på vem som står bakom Twitter-kontot och vad det är för information som publiceras men ska man börja använda Twitter för att marknadsföra eller hålla folk uppdaterade om en produkt eller ett företag så är det ofta smart att ta sig tid att lyssna på de som faktiskt är intresserade. Ett exempel på en användare som inte direkt lyssnar men där man kan förstå att det skulle bli ohållbart är CNN Breaking News som levererar viktiga nyheter via Twitter.

Ett annat sätt att jobba med tjänsten är att bygga nätverk och kommunicera med personer med gemensamma intressen. Ett exempel på detta är Top Conservatives On Twitter i USA och nu börjar det även röra på sig bland politiskt aktiva i Sverige.

Hur fungerar det?

Det finns lite olika typer av sätt att kommunicera och den vanligaste av dem är att man helt enkelt skriver en uppdatering och klickar på “update”. På engelska brukar en sådan uppdatering kallas för en “tweet”. I Sverige börjar man tala om att “twittra” eller “kvittra” men vi får se vad det blir för uttryck som står som segrande när Twitter blir stort nog för SAOL.

Alla användare på Twitter har ett användarnamn och om man vill rikta en uppdatering till någon så inleder man med att skriva deras användarnamn med ett @ framför. Man kan även nämna en användare med samma princip. Uppdateringar som börjar med ens användarnamn kallas för replies och finns listade under en egen flik så man enkelt ska kunna se om några riktat uppdateringar till en.

@BarrackObama Congratulations! I think you should consult @AlGore regarding the problems with global warming. Good luck.

Vill man kontakta någon privat så går det att skicka ett “direct message” genom att inleda ett meddelande med “dm” och användarnamnet som man vill skicka meddelandet till.

dm olaj Kolla din mail så fort du kan! Jag har skickat skisserna på den nya loggan vi pratade om.

Om någon skriver något intressant som man vill sprida vidare till de som följer en så kan man göra en så kallad “re-tweet”, en upprepning. Det vanligaste sättet att göra detta på är att skriva förkortningen “RT” följt av användarnamnet och uppdateringen. Detta är inget officiellt förutbestämt sätt att göra detta på utan något som vuxit fram när kreativa användare upptäckt ett behov och kommit på en lösning på det.

RT @daviden Spotify blocked by our company firewall :( Solutions, anyone? #svpt #setech

Hashtags

Avsaknaden av trådade diskussioner har gjort att man börjat märka upp vissa uppdateringar med en så kallad hashtag för att visa att man skrivit om ett speciellt ämne. Det är bland annat vanligt vid stora events som t ex Macworld eller när något inträffar i världen. Vi har tidigare skrivit om hur Twitter användes vid terrorattackerna i Mumbai och just nu är konflikten i Gaza högaktuell. Här följer några exempel:

#svpt - För några veckor sedan började Billy McCormac använda hashtaggen #svpt, en förkortning av SVenskar På Twitter, och uppmanade andra svenskar att göra detsamma. Tanken var att samla den ännu ganska blygsamma skara svenskar som använder Twitter och initiativet visade sig snabbt vara uppskattat. I samma veva började en hel del svenskar upptäcka Twitter och via denna hashtag hittade många snabbt intressanta svenskar att följa. Nyligen lanserades webbsidan svpt.nu där man kan följa rss-flödet från Twitter-sökningen efter #svpt om man inte vill gå via Twitter Search.

#gaza - Striderna i Gaza är en väldigt aktuell konflikt som berör många människor välden över. Givetvis twittras det mycket om detta och de flesta märker upp sina uppdateringar med #gaza.

#tcot - Ett väldigt stort nätverk av politiskt aktiva amerikaner. Står för Top Conservatives On Twitter.

#setech - Vi som driver Ohsohightech diskuterade nyligen med en massa andra svenskar på Twitter om huruvida det skulle vara intressant att märka upp uppdateringar från svenskar som skriver om teknik, webb och liknande. Resultatet blev #setech som nu har börjat användas lite. Förhoppningsvis får taggen fotfäste och växer till något användbart och positivt.

#semar - Används på samma sätt som #setech men men inriktning på marknadsföring och PR istället för teknik.

Sökning och bevakning

Är man intresserad av att kolla in ett speciellt ämne på Twitter så kan man använda sig av den Twitter Search som är en relativt kraftfull söktjänst. Det finns en rad olika parametrar att använda sig av för att skapa smarta sökningar och om man vill bevaka en sökning så går det fint att generera ett rss-flöde för vilken sökning som helst och hålla koll i valfri rss-läsare. En del använder även tjänster som t ex Notify.me för att få resultat från en Twitter-sökning skickade via e-post. Har man en iPhone så kan man ha stenkoll på olika bevakande sökningar med applikationen Summizer.

 

Hur hittar man intressanta personer att följa?

Är man helt nyregistrerad och står utan kontakter så kan man använda Twitters tjänst för att kontrollera om någon av ens kontakter från t ex Gmail, Yahoo eller Hotmail finns på Twitter. Har man redan hittat några vänner eller intressanta personer att följa så är det första man bör göra att kika på vilka personer som de har valt att följa. Är man intresserad av en persons uppdateringar så är ju risken rätt stor att många de användare de i sin tur följer också är intressanta.

Det finns också flera externa webbtjänster som tack vare de öppna API:erna kan kommunicera med Twitter och skapa statistik och listor som inte finns att tillgå på Twitter. Man fyller t ex i sitt användarnamn och får sedan en massa förslag på personer som skulle kunna vara intressanta att följa, baserat på de man redan följer. Två användbara tjänster att kolla in är Mr. Tweet och Twubble.

Söker man efter användare som skriver om ett specifikt ämne så är det enkelt att använda Twitter Search för att söka efter en hashtag eller ett sökord och leta runt bland de träffar man får. Många svenska Twitter-användare hittar man ju genom att söka på #svpt men man kan också ta en titt på denna lista över svenskar på Twitter som dessutom är uppdelad geografiskt. Det finns även en lista för svenska företag och organisationer.

Applikationer som gör Twitter bättre

De flesta använder webbsidan Twitter.com för att läsa och posta uppdateringar, men faktum är att det finns mängder av tredjepartsprogram som gör det hela bättre och smidigare på många sätt. Här kommer några exempel för olika plattformar.

TweetDeck Mycket omtalat och lovordat program som ger en fullständig överblick över alla Twitters beståndsdelar. Man väljer själv hur många och vilka kolumner man vill visa, som t ex “All friends”, “Replies”, “Direct Messages” eller kanske en bevakad sökning på en hashtag eller ett sökord. Programmet bygger på Adobe’s AIR-teknologi och fungerar därför både på Windows och Mac.

Twitterrific - Ett av de absolut populäraste programmen för Mac/OS X är Twitterrific som är utvecklat av Iconfactory. Det bygger på ett snyggt designat grännsnitt och lagom mycket funktioner. Programmet har inte riktigt alla fördelar och den oöverträffade översikt som TweetDeck har men det är desto snyggare och smidigare och lämpar sig utmärkt för att ha som en smal lista vid sidan av det fönster man jobbar med för tillfället. Kortar ner långa länkar automatiskt. Gratisversionen innehåller annonser men det går att köpa en fullversion där man slipper dessa. Programmet finns även för iPhone med snarlika funktioner och utseende.

Twinkle - Ett av de första applikationerna som dök upp för iPhone och det blev snabbt mycket populärt pga ett välpolerat interface och en rolig funktion som visar uppdateringar från andra Twinkle-användare som finns i ens geografiska närhet. Här har möjligheten att positionera sig med det inbyggda GPS-chippet, via wifi och 3G-nätet i iPhone utnyttjats på ett mycket bra sätt. Flera av de användare jag följer idag har jag hittat med hjälp av just denna funktion i Twinkle. Det finns liknande funktioner även via webben och i andra applikationer men ingen jag har testat fungerar lika bra som den gör i Twinkle. Tyvärr saknar programmet en del smidiga funktioner som återfinns i dess konkurrenter och därför är det inte längre mitt förstaval på min iPhone, men jag växlar då och då över och kör Twinkle ett tag.

Tweetie - Min favorit bland alla de mängder av iPhone-applikationer som finns. Det är inte lika vackert att titta på som Twinkle men de har alla funktioner man kan tänkas behöva, det är logiskt och det fungerar felfritt. I brist på möjligheten att kopiera och klistra in text på en iPhone har Tweetie på ett smidigt sätt löst problemet med att man ibland vill posta länkar. Öppna den aktuella sidan i Safari och markera adressfältet. Skriva tweetie: innan den riktiga adressen och tryck på OK så öppnas Tweetie med den aktuella länken i en textruta där du kan fylla i resten av din Twitter-uppdatering. Givetvis är länken automatiskt nedkortad.

Andra populära program som jag själv inte använder i första hand men som är värda att nämna är t ex Twhirl (Adobe AIR Win & Mac), TwitterFon (iPhone), NatsuLion (iPhone) och TwitterFox (Firefox-tillägg).

140 tecken, ska man tänka på något?

Eftersom alla uppdateringar man gör måste uttryckas med maximalt 140 tecken så är det smart att om möjligt välja ett relativt kort användarnamn då även @användarnamn räknas när någon ska rikta en uppdatering till en. Många använder Twitter för att posta länkar och de kan som bekant vara rätt långa. Det har därför skapats en lång rad olika tjänster som går ut på att skapa korta länkar som sedan skickar besökaren vidare. Några bra exempel är TinyURL, Tr.im och svenska Korta.

Avslutningsvis

Twitter är givetvis inte den enda tjänsten för mikrobloggning men det är den som lyckats attrahera klart flest användare världen över. I Sverige har finskutvecklade, och numera Google-uppköpta, Jaiku haft en stark postition bland folk inom webb- och mediabranschen men bl a på grund av krav på inbjudan för att få använda tjänsten så har tjänsten inte slagit igenom stort. Jaiku är mycket bra anpassat för längre diskussioner då man tillåter långa meddelanden och har trådade konversationer men man saknar en väldigt viktig faktor: en stor användarskara, framförallt utanför Sverige. I vårt land har också svenskutvecklade tjänsten Bloggy fått visst fotfäste och den förtjänar en chans. Den är väl genomförd och enkelt att komma igång med men huruvida den kan slå hårt i konkurrens med Twitter och Jaiku är för tidigt att säga. Har man svårt att välja så kan man uppdatera samtliga tjänster (och fler, t ex Facebook) med hjälp av tjänster som Ping.fm.

Twitter har fått väldigt många nya svenska användare bara de senaste veckorna och många talar om ett riktigt genombrott och att mikrobloggning nu blivit mainstream. Detta har lett till att det just nu diskuteras mycket kring vilken plattform som är bäst och vilken som kommer vara den som blir dominerande framöver. Detta är något som tiden för utvisa men mycket talar för att Twitter fortsätter dominera och bli ännu större. Vi vurmar för ny teknik och inget är roligare än när en bra tjänst eller program går från att endast vara något early adopters pratar om till att nå ut bland “vanligt folk”. Spotify-masspsykosen är det ultimata exemplet på en sådan händelse under 2008 och kanske kan mikrobloggning vara trenden som går mainstream på riktigt 2009? En viktig nyckelfaktor tror jag kommer handla om huruvida surfning i mobiler slår igenom på riktigt under året eller ej. För några år sedan var det få av mina vänner som använde sina mobiler till annat än att ringa och skicka sms men det senaste året har flera börjar kolla tidtabeller för tunnebanan, Facebook mm. Internet i mobilen är en självklarhet år 2009 och när alla börjar inse allt man kan göra med en mobiltelefon så ökar även chanserna att man dödar lite tid på resan med lokaltrafiken eller i kön på ICA med att twittra, maila eller kolla in Facebook.

Ohsohightech har en egen Twitter-användare som skickar ut en uppdatering när något har hänt på sidan, och om vi har något annat att meddela. För mer personliga uppdateringar och en hel del länkar och nyheter som aldrig hamnar här så kan ni följa Markus och Ola på Twitter. Har du som läser detta ett konto så skriv gärna vad du har för användarnamn bland kommentarerna!

 

Källa: ohsohightech.se/

 

Träffar: 6327
DMC Firewall is a Joomla Security extension!